Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
rally.ee
02. august 2021 0:12
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
Fotomeenutus legendaarselt Harju KEKi rallikrossilt. Foto: Mati Hiis

Vasalemma rallikross tänavu ajaloohõnguline

 Loe lisaks
Andi Mellis – mees, kes unistas kodusest vormelirajast

Eesti rallikrossi meistrivõistluste neljas etapp sõidetakse sel laupäeval legendaarsel Vasalemma rallikrossirajal, kus publik näeb kihutamas ka vormelautosid ja saab uudistada omaaegset võidusõidutehnikat.

Möödunud hooajal ei olnud Vasalemmas kõrge veetaseme tõttu võimalik võistlust pidada, kuid sel aastal on korraldajad suutnud leida piisavalt abikäsi ja pannud paika kindla plaani veetaseme langetamiseks, et ajalooline ja erakordne rada saaks taas pakkuda pealtvaatajatele põnevaid hetki.

Vasalemma autodroom on läbi aastakümnete võõrustanud paljusid erinevaid mootorispordivõistlusi. Nelja kümnendi vältel on Vasalemmale kõige enam kuulsust toonud rallikrossivõistlused. Kuigi päris esimene rallikross korraldati Ants Tõnnbergi initsiatiivil Vasalemmas 1978. aasta 25. novembril, siis see toimus tegutsevas karjääris. Vanasse paekarjääri rajatud spetsiaalsel võistlusrajal alustati suurejooneliste võistluste korraldamist 1981. aastal ehk täpselt 40 aastat tagasi.

1981. aasta juunis viidi Sõpruse klubi eestvõttel Vasalemma rajal läbi Eesti NSV rallikrossi esivõistlused. Augustis korraldati samas Harju KEKi autospordientusiastide poolt kolhoosiehituskoondise 25. aastapäeva tähistamiseks esimene Harju KEKi rallikross. Seda Harju KEKi auhindadele peetud rallikrossi Vasalemmas loetakse esimeseks kaalukamaks võistluseks NSV Liidus. Populaarsest Harju KEKi rallikrossist sai iga-aastane suursündmus, kus osalesid paljud võistlejad piiri tagant ning mis meelitas kohale tuhandeid pealtvaatajaid. Ei olnud harukordne, et mitmeid tunde kestnud eelsõitudele ja finaalidele elas raja ääres kaasa üle 10 000 autospordisõbra. Vasalemmas peeti läinud sajandi 80ndatel aastatel Eesti rallikrossi meistrisarja etappe ja seal on toimunud ka NSV Liidu meistrivõistlused, kuid kõige enam meelitasid publikut just Harju KEKi rallikrossid. Mitmest etapist koosnevatel Eesti rallikrossi meistrivõistlustel oli see puudus, et ralliparemikul ei olnud võimalust kogu hooaega kaasa teha. Ainus üritus, kus paremik omavahel tõsiselt mõõtu võtta sai, oli Harju KEKi rallikross. Harju KEKi egiidi all toimusid need legendaarseks saanud suurvõistlused kuni 1980. aastate lõpuni, seejärel nimetati sõitusid lihtsalt Vasalemma rallikrossiks.

Et Vasalemmas rallikrossi sõitma hakati, oli mõneti juhus, sest sinna oli planeeritud vormelirada, mis jäi valmis ehitamata. Valmis sai vaid väike ring ehk praeguse rallikrossiraja osa, mis on saanud asfaltkatte. Nn. suur ring jä pöördeliste aegade tõttu ja riigikorra muutumisega seoses lõpetamata. Vormelitele mõeldud ringraja kavandasid Vasalemma vanasse paekarjääri tollase Sõpruse klubi ülem Ants Tõnnberg ja kohalik mees Andi Mellis. Raja ehituseks vedasid 14. autobaasi autojuht Andi Mellis, tema vend Tiit Mellis ja töökaaslased kalluritega sadu tuhandeid tonne täidet.

Ühel korral 1980. aastate teises pooles on seal vormelitele peetud demonstratsioonvõistlus. Nüüd, augustis, näeb Eesti rallikrossi hällis taas vormelautosid sõitmas. Selle demonstratsioonsõiduga tehakse sügav kummardus neile hakkajatele meestele, tänu kellele on see rada sündinud ning seal saanud võimalikuks pidada erinevaid ralli- ja krossivõistlusi.

Kaude võib tänavust Vasalemma rallikrossi nimetada Andi Mellise mälestusvõistluseks. Andi Mellist saab pidada Vasalemma autodroomile aluse panijaks, kuivõrd juba 1970. aastate keskpaigaks sai tema initsiatiivil Vasalemmasse ehitatud kardirada. Ta oli kuuekordne Eesti meister kardisõidus. Palju varem, 1950. aastate keskel, hakkas ta Vasalemmas tegelema traieliga, tulles sel alal viiekordseks Eesti meistriks. Traieli sünnikohana Eestis on jällegi nimetatud Vasalemmat. Seda silmas pidades ja arvestades, et tänavu tähistatakse Eesti mootorispordi sajandat aastapäeva, on seekordse rallikrossi raames Vasalemmas ka väike väljapanek omaaegsetest võistlussõidukitest, näha saab temaatilist võidusõidutehnikat. Publikule vaatamiseks on väljas ka sellised ralliautod, millega algusaegadel Vasalemmas kihutatud nii rallikrossidel kui ka ralli kiiruskatsetetel.


Mati Hiisi fotod.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia