Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Rando Aav
14. juuni 2018 14:48
Loe kommentaare (0)
Trüki lehekülg
 Foto: Rando Aav

Viru rallil jätkub jaht suurele auhinnarahale

Eesti autoralli meistrisarjas on omavahel seotud mitu arvestusklassi ja R2 klassi väljakutsevõistlus ehk ingliskeelse nimetusega võistlussari Estonian R2 Challenge.

See on noortele rallitalentidele suunatud rallisari, mis sõidetakse Eesti autoralli meistrivõistluste raames ning kus parimatele on Eesti Autospordi Liidu ja Eurosport Eventsi poolt kopsakas auhinnafond.

Kõigil võistlussarjas punkte teenivail sõitjal rahalist auhinda siiski võita ei ole võimalik. Nii ei pretendeeri auhinnale näiteks tänavu kahelt Lätis sõidetud etapilt hea punktisaagi teeninud Oliver Solberg ega ka avaetapilt mõne punkti noppinud Raúl Hernández. Nimelt näeb Estonian R2 Challenge juhis ette, et esirattaveolise kuni 1,6-liitrise vabalthingava mootoriga või 1-liitrise turbomootoriga R2 klassi autoga sõitev juht peab auhinna võitmiseks olema vanuses 17-26 (sünniaasta 1992 kuni 2000). Nii norralasel kui ka hispaanlasel on praegu turjal vaid 16 eluaastat.



Eesti Autospordi Liidu peasekretär Alar Arukuusk märkis, et nooremad tohivad litsentsi või eriloa olemasolul võistelda. Palju olulisem on, et noortele suunatud võistlussarjas ei oleks ületatud vanuse ülempiiri. Rallikomitee juht Teele Sepp täpsustas, et alla 17-aastased saavad sarjapunkte teenida, kuid neil puudub võimalus rahalise auhinna võitmiseks. Sepp möönis, et Estonian R2 Challenge juhises esitatud sõnastus ei ole ilmselt kõige selgem ja võib küsitavusi tekitada.

Estonian R2 Challenge auhinnafond on 2018. aastal üpris kopsakas. Esikohta võitjat premeerib Eesti Autospordi Liit 20 000 euroga, mis on ette nähtud osalemaks vähemalt neljal juunioride MM-sarja või Euroopa juunioride meistrivõistluste etapil 2019. aastal. Auhinnaraha makstakse välja iga etapi järgselt. Teine koha saavutanule on auhinnaraha suurus 5000 eurot ja see on ette nähtud vähemalt ühel juunioride MM-sarja etapil või Euroopa meistrisarja sarja etapil võistlemiseks. Kolmanda koha saavutanule on preemiaks 3000 eurot, millega kaetakse ühel või mitmel rallil osalemise kulusid.

Lisaks on Eurosport Eventsi auhinnad. R2 Challenge arvestuse kolmele paremale meeskonnale võimaldatakse tasuta registreerimine Euroopa juunioride U27 meistrivõistlustest osavõtuks 2019. aastal. R2 Challenge parimale meeskonnale garanteeritakse tasuta osavõtt neljast esimesest U27 etapist tuleval aastal. Kui meeskond võtab osa kõigist kuuest etapist, tasub viimase kahe etapi osavõtutasu Eesti Autospordi Liit.

Põhimõtteliselt on ühel võistlejal võimalik tänavu koduses meistrisarjas võita kolm karikat ja mitu meistritiitlit. Lisaks suurepärane auhind. Sellise lükkega sai juba läinud aastal hakkama saarlane Ken Torn, kes alistas konkurendid nii väljakutsevõistlusel kui ka EMV2 ja EMV6 arvestuses.

Mis on EMV2 ja EMV6? Eesti autoralli meistrivõistluste üldjuhend ütleb, et EMV2 on kaherattaveoliste autode absoluutarvestus. Ehk et selles kategoorias antakse meistrisarja punkte kõigile kaherattaveolise autoga osalevaile võistlejaile. Kaherattaveoliste autode EMV6 arvestuses ehk masinaklasside A6 ja R2 koondarvestuses on punktide teenimiseks mõned piirangud. Nii tuleb võistlejail punktiarvestuse saamiseks suvistel etappidel kasutada ainult DMACK rehve. Täpselt sama nõue rehvidele kehtib Estonian R2 Challenge rallisarjas.

Eesti autoralli meistrivõistluste üldjuhend nägi ette, et EMV6 arvestuses võistlevad rallipaarid lähevad rajale esimesena. Maikuus sõidetud Tallinna rallil, mis kuulus kolmanda etapina Eesti autoralli meistrivõistluste arvestusse, ent mis oli ühtlasi tänavu esimene Eestis sõidetud ralli, startisidki need autod esmakordselt kõige ees. Viru rallil on asi teisiti. Pärast Tallinna rallit pöördusid ses arvestuses võistelnud noored Eesti Autospordi Liidu poole, avaldades soovi edaspidi startida alates kümnendast stardikohast. Rallikomitee juht Teele Sepp esitas sooviavalduse autospordi liidu juhatusele, kuna üldjuhendi muudatused kuuluvad juhatuse pädevusse. 5. juunil avaldas Eesti Autospordi Liit meistrivõistluste üldjuhendi bülletääni, millega määrati, et EMV6 arvestuse võistlejad stardivad omaette rühmana ralli igal päeval vastavalt võistluse juhi otsusele, alates kohast 10-15.

Iga punkt kulla hinnaga

Kui teistes masinaklassides toimib n-ö tavapärane punktiarvestus, siis EMV6 arvestuses tuleb hea tulemuse saavutamiseks ilmselt rohkem pingutada, sest erisusena antakse seal üks lisapunkt iga kiiruskatse võidu eest. Seega teoreetiliselt võib katsevõitudega Grossi Toidukaubad - Viru rallil skoori täiendavalt suurendada 9 punkti jagu. Lisaks antakse EMV6 arvestuses lisapunkte neile kolmele paremale, kes võistlevad autoga, mille esmahomogeering oli enne 2012. aastat.



Senise kolme etapi järel on kõige enim punkte teeninud Mārtiņš Sesks. 18-aastane lätlane on liider EMV2 ja EMV6 arvestuses ja R2 väljakutsevõistluse punktitabelis. Teisel positsioonil on Ken Torn. Kuna Mārtiņš Sesks võistles vaid Lätis sõidetud rallidel ja jääb ka seekordsest võistlusest kõrvale, saab Grossi Toidukaubad - Viru ralli olema murdepunktiks ning peagi näeme uut tabeliliidrit. Ilmselt saab selleks favoriit Ken Torn.



"Hooaja algul ei olnud mul plaani Eestis sõita. Aga nüüd, kuna MM-sarjas ei ole kõige paremini läinud, proovime väljundi leida. On plaan mõned etapid kaasa teha. Kodus, Saaremaal tahaksin kindlasti sõita. Tahan Virus võistelda. Estonia rallil startimise osas veel sajaprotsendilist kindlust ei ole," rääkis Torn. Üheksandat hooaega kaherattaveolise autoga võistlev saarlane võib seega oskusliku sõidu ja hea õnne korral korrata mullust tulemust. Kui tal õnnestub taas võita Estonian R2 Challenge, oleks ka tuleval aastal hea võimalus võistelda piiritagustel rallidel.

Viru rallist kõneldes lausus Ken Torn, et seal on varem olnud ägedad kiired teed. "Samas on trikikohti. Virumaal on paljunõudvad teed. Kehalas on hüppeid, kus tuleb targalt sõita," rääkis ta ja kiitis Kehala ringi, "seal on palju elemente ja huvitavaid kohti loodud."

Roland Poom nõustus konkurendiga, et Kehala uuendatud võistlusrada on suurepärane: "See on päris lahe! Käisin seal rallikrossi vaatamas. Päris palju on muudetud. Üldpilt on muljetavaldav ja meil saab seal huvitav olema, eriti kitsal metsavahelisel osal."



Roland Poomil sel hooajal kuigi hästi läinud ei ole ning nüüd loodab ta koduselt rallivõistluselt korralikku punktilisa ja lootus kuldmedalistki ei ole veel kustunud. "Matemaatiline võimalus on võita. Kuigi kaks esimest rallit oli nulliring - esimesel ei startinud ja teine jäi pärast viimast kiiruskatset pooleli. Nüüd tuleb anda maksimum. Alla ma andnud ei ole ja tahan teha vähemalt sama tulemuse, mis Tallinna rallil. Teine koht on see, millest kehvemaga ma nõus ei ole. Miks mitte proovida võidu peale sõita? Eesmärk on ka katsevõite saada," lausus varem kolmel korral Viru rallil võistelnud ning sealt kahel korral omas masinaklassis teise koha teeninud 22-aastane rakverelane.

Uustulnukad kaarte segamas

Mai keskel tegi rallidebüüdi Gregor Jeets. Virumaal toimuv ralli on Ford Fiesta R2T ralliautot roolivale 17-aastasele tartlasele seega alles teine rallivõistlus. Tallinna rallilt ta katkestamise tõttu tulemust kirja ei saanud, ent nüüd on võimalus punktiskoor avada. Väga kõrgeid sihte Jeets eelseisvaks võistluseks siiski ei sea, põhjuseks vähene sõidukogemus ja keskendumine auto käitumise tundmaõppimisele. Kui võiks arvata, et Gregor Jeets on saanud rohkelt õpetussõnu oma isalt, tuntud rallisõitjalt Raul Jeetsilt, siis tegelikult on koolitajaks hoopiski Ken Torn. Saarlane püüab nooremale konkurendile edasi anda teadmisi, mida ta on aastatega ise õppinud: "Olen rääkinud seda, mida ja kuidas mina teen. Et anda mõtteainet. Võrreldes aasta algusega on Gregor silmnähtavalt arenenud. Temast saab varsti tõsiseltvõetav konkurent kõigile."

Esimest korda proovis Gregor Jeets ralliautoga sõitmist mullu talvel. "Ralliautoga esimene kord oli talvel, detsembris. Sõitsin Ken Torni autoga, tema õpetas. Kogemus oli lahe! See hakkas meeldima ja rallisõidu otsus sai selle pealt tehtud," rääkis varasema kardisõidukogemusega noormees. Umbes 10-aastasena tekkis tal huvi kardispordi ja vormeli vastu. Veidi hiljem hiljem hakkas ta kardiga võistlema ja 13-aastaselt tärkas temas huvi ralli vastu. "See oli periood, kui võistlesin autoga jäärajal ja sõitsin krosskardiga," selgitas Jeets.



"Ralliautoga sõit oli algul väga keeruline, aga sain hakkama," jätkas nüüdseks juba peresse soetatud isiklikku rallimasinat rooliv Gregor Jeets. "Ralli poole pealt koolitas mind ka Kuldar Sikk, Ken Torni ja minu kaardilugeja. Ma ei olnud kunagi enne esiveolisega kiiresti sõitnud. Oli ainult 4WD ja tagaveolise kogemus. Kas isa mind õpetas? Vaatasime koos videosid ja ta jagas enda kogemusi, aga kuna ta ei ole ise esiveolisega sõitnud, kuulan Keni."

Teise "noore ja rohelisena" saab Grossi Toidukaubad - Viru ralli stardis olema Kanaari saartelt pärit noor rallisõitja Raúl Hernández. Mullu autospordiga algust teinud hispaanlane on Eesti meistrisarja etappidest tänavu kaasa teinud kaks esimest, Lätis peetud rallit. Koos kaardilugeja Rogelio Peñate Lópeziga võistlev noorsand Eestis veel sõitnud ei ole. Osaleb ta Baltikumis toimuvail rallidel aga põhjusel, et siin lubatakse alaealistel võistelda. Ehk ta käib teed, mida on astunud soomlane Kalle Rovanperä, norralane Oliver Solberg või boliivlane Marco Bulacia Wilkinson. Need on mõned näited talendikaist rallisõitjaist, kes alustanud võistlemist enne täisealiseks saamist.



Raúl Hernándezi võistlusautoks on Peugeot 208 R2. Sama marki autoga võistles tänavu kevadeni Kaspar Kasari, kes Tallinna rallil tegi esimese sõidu ralliautoga Ford Fiesta R2T. Vahetult enne enne suvise hooaja esimest etappi sai ta Soomest soetatud autoga läbida poolsada testikilomeetrit, kuid võistluselt tuli kogemust süle ja seljaga. "Võtsime Tallinna ralli rahulikult, et sina-peale saada. See oli hea proovikivi. Nüüd saab kihutada!" kommenteeris Kasari. Ta ütles, et autodel on omajagu erinevusi, kõige suurem neist see, et uus on turbomootoriga, teine oli vabalthingav. "Omad eripärad autodel on. Turbol on see, et kui pidurdad, siis turbo veab kaasa autot. Ei ole nii, et mootoriga pidurdad. Ja Ford töötab madalamate pöörete peal, Peugeot töötas hästi kõrgete pöörete peal," lausus 8. juunil 21-aastaseks saanud Raplamaa noormees.



Nagu loo alguses märgitud, on vanusel autospordis omajagu suur roll. Näiteks kiiruskatsetega tutvuminegi on reglementeeritud. Kuni 20-aastased (sünniaasta 1998 või hilisem) saavad võistlusrajaga tutvuda vähemalt kolm korda, teistel on see piiratud kahe korraga.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia