Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Jaan Martinson
07. juuli 2004 15:25
Loe kommentaare (4)
Trüki lehekülg

«Kui ütlesin, et Märtinist tuleb tšempion, peeti mind hulluks»

Paul Turner. Foto: Indrek IlometsKui rallimänedžer Paul Turner aastaid tagasi hakkas aitama tundmatut Markko Märtinit tundmatust Eestist ja väitis, et tegu on tulevase maailmameistriga, pidasid tuttavad teda hulluks.

Mida rohkem Turneriga suhtled, seda enam mõistad, et just temasugune peab mänedžer olema - naeratus näol, kaval pilk silmis, valmis palju rääkima, aga mitte midagi ütlema. Kuid samas peegeldub Turnerist usalduslikkust, kindlameelsust ja järeleandmatust.

Turner sidus end motospordiga ammu. Ta töötas aastaid Mobili kütusefirmas ja juhtis selle osakonda Poolas, lõi seal Mobili rallitiimi ja võitis Euroopa meistritiitli. Ometi otsustas ta tasuvalt palgatöölt ära tulla ja alustada oma äri. Samas hakkas ta otsima Ida-Euroopast andekaid rallisõitjad ja kujundama nende tulevikku.

Kuidas sa Märtini avastasid?

Kui Markko tegi seitse-kaheksa aastat tagasi esimesi sõite MM-rallidel, aitasin ma üht poolakat, keda peeti Ida-Euroopa andekaimaks piloodiks. Nähes Markkot, kes oli toona tundmatu suurus, vaimustusin kohe. Olin veendunud, et sellest Eesti poisist võib asja saada. Pakkusin oma teeneid ja koostöö algas.

Oled avastanud viimasel ajal kedagi, kes vääriks võrdlust Märtiniga?

Ei, kuigi olen näinud väga paljusid noori rallimehi. Markko sarnased tipp-piloodid on üliharuldased. Palju neid maailma on, kes suudavad võita ise, lootmata teiste katkestamistele? Neli, pakuksin. Markko, Petter Solberg, Sebastien Loeb, Marcus Grönholm. Ja neile neljale pole lisa tulemas. Ka Junior WRC klassist mitte. Ainus, kes võib kunagi neliku tasemele tõusta, on minu arvates Francois Duval.

Kas oli teisigi, kes samavõrd usuksid tundmatu eestlase tulevikku?

Mõni harv uskus, enamasti aga mitte. Markkol oli tohutult õnne, et uskujate hulgas oli suursponsor E.O.S. Ilma E.O.S.-ita poleks Markko end maailmale näidata saanud, sest ralli on kallis äri.

Aga miks suured tiimid ei uskunud uue tähe sündi? Paljuski seepärast, et Markko oli pärit pisikesest riigist, ja kes ikka tahab nii väga palgata pilooti Eestist. Jah, Markko tulemusi märgati, kuid mõeldi, et ahaa, taas on üks tavaline hea piloot paljude sekka lisandunud. Minu ülesanne oli selgitada, et Markko pole mitte tavaline hea piloot, vaid erakordne talent.

Said ülesandega kenasti hakkama.

Mul oli hea maine, mind võeti kuulda. Kohtusin Subaru bossi David Richardsiga mitmeid kordi, tundsin teda hästi, ja suutsin augu pähe rääkida. Markko sai võimaluse.

Võimalus polnud kahjuks parim. Igatahes mitte säärane, nagu me tahtnuks. Põhiline probleem oli tingitud sellest, et Subarul oli samal ajal lepingud ka Richard Burnsi, Petter Solbergi, Toshihiro Arai ja isegi Juha Kankkuneniga. Nad ei teadnud isegi, kellele panustada. Hakkasime otsima uut, selge tulevikunägemusega meeskonda.

Ma ei surunud oma vaateid Markkole peale, vaid andsin pigem nõu. Lõpuks otsustasime Fordi kasuks. Paljuski seepärast, et Ford pakkus kolmeaastast lepingut, mis andis aega arenemiseks. Teiseks sõitsid Fordis samal ajal endised maailmameistrid Colin McRae ja Carlos Sainz, kes võtsid pinge Markko õlgadelt.

Esimesel hooajal oli Markko ülesanne õppida. Keegi ei oodanudki, et ta võidaks tiimikaaslasi. Aga Markko tahtis muidugi võita. Loogika on lihtne - oled McRae ja Sainzi varjus, kehitab maailm vaid õlgu, võidad neid, hakatakse nägema - oot-oot, see mees on ju kõva!

Aasta möödus suurepäraselt. Markko tahtis jõuda võimalikult paljudel rallidel finišisse, hankimaks üliväärtuslikke kogemusi, aga samal ajal muutus ta üha kiiremaks ja kiiremaks. Hooaja lõpus alistas Markko tiimikaaslasi seaduspäraselt ja Ford otsustas mõlemast, nii McRaest kui Sainzist loobuda.

Kas te enne hooaega ei teadnud, et Märtinist saab aasta pärast Fordi esipiloot?

Arvasin, et üks neist võib lahkuda ja Markkost saab teine piloot, aga et lahkuvad mõlemad... Olin üllatunud. Fordi juhid küsisid minu arvamust, kas Markko veab liidrirollis välja. Vastasin jaatavalt ja leidsin, et esipiloodi staatus teeb Markkost parema võidusõitja. Mul oli õigus. Markko pole pelgalt võidukas piloot, vaid tal on briljantne anne autot testida ja arendada. Tal on erakordne tunnetus ja ta suudab tehnikutele täpseid juhiseid anda. Õigupoolest on mullune Ford, maailma kiireim ralliauto, niiöelda Markko ehitatud.

Markko leping saab aasta lõpus läbi. Kas uue lepingu sõlmimiseks teete ise meeskondadele ettepanekuid või tullakse lepingut pakkuma?

Tegelikult on ralli hooldusala väike, kõik teavad, et Markko leping lõppeb. Ja tema masti mees tööta ei jää. Läbirääkimised käivad paljudes suundades.

Markko on tugev isiksus, väga intelligentne ega tee midagi asja põhjalikult läbi mõtlemata. Talle ei saa lepingut ette panna öeldes, et see on suurepärane leping. Ta tahab selles ise selgusele jõuda, tahab jõuda asja tuumani - mida temalt nõutakse ja mida ta vastu saab. Mina pean läbirääkimisi, kuid plaanid koostame Markkoga üheskoos.

Lepingu sõlmimine pole nii lihtne, et ütled - Markko tahab nii palju palka ja kui saab, siis kirjutab alla. Kümneid ja kümneid asju on vaja eelnevalt läbi arutada - meeskonnal peab olema kindel tulevik, auto peab olema võimeline võitma jne.

Pole vist võimalik, et mõni nadim tiim, näiteks Škoda, paneb lauale väga paksu rahapaki, ning Märtin lööb selle peale käed?

Rahapaki peale mitte. Aga kui tiim tuleb ja teatab, et jah, me pole praegu kuigi tugev, aga meil on pikaajaline arenguplaan ja raha plaani teostamiseks. Ja kui kõigele sellele lisandub väga suur palk, võib asja üle mõtlema hakata. Meie poolt oleks rumal kõiki võimalusi mitte arvestada. Motospordis toimuvad teinekord kiired muutused - tipptiim langeb, tundmatust saab tšempion.

Kas Märtini avastamine oli kui võiduka loteriipileti väljatõmbamine?

Loterii põhineb õnnele, mäned?eri töö teadmistele ja oskustele. Kui küsid, et kas see on elu parimaid otsuseid, siis vastan jah. Ütlen ausalt, enam kui raha või midagi muud siin ilmas, tahan ma näha Markkot maailmameistrina. Ja ma usun, et näen. Siis võin, kui ükskord väga vanaks jään, elule tagasi mõelda ja öelda, et olen aidanud kaasa millelegi suurele. Ja ralli maailmameistritiitel peaks olema Eesti jaoks suur asi.



Märtin ei kaota lootust


Pärast Türgi rallit püsib Markko Märtin MM-sarja kokkuvõttes endiselt 3. kohal, ent kaotab liider Sebastien Loebile juba 19 punktiga. Ometi ei kaota eestlane lootust maailmameistri tiitel võita, kuigi nõustub, et seis eriti kuldne just pole: "Lootus on kadunud alles siis, kui tiitel matemaatiliselt võimatuks osutub. Senimaani lootus püsib."

Enne juuli keskel toimuvat Argentiina rallit seisavad Märtinil eest testid Saksamaal. Fordi tähtsaim ülesanne on uus mootor korralikult jooksma saada. "See on selge ülesanne olnud Uus-Meremaa rallist alates," sõnas Märtin. "Selleks, et võita, ei aita ühest või kahest heast elemendist. Kõik osad peavad head olema."

Vaata lisaks:
www.sloleht.ee

Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia