Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
rally.ee
09. detsember 2004 16:42
Loe kommentaare (38)
Trüki lehekülg

Eiki Eriste: Tüliõunaks on tehnilised tingimused

 Loe lisaks
Superkrossi sarja korraldaja pööras EAL-iga tülli

Eiki Eriste. Foto: Villu Teearu
Superkrossi karikavõistlusi korraldava Erki Spordi esindaja Eiki Eriste veab endiselt vägikaigast Eesti Autospordi Liiduga (EAL). Eriste kinnitusel superkrossi sari jätkub EAL-i vastuseisule vaatamata.

Superkrossi karikavõistlusi korraldav Erki Sport ja Eesti autospordi katusorganisatsioon Eesti Autospordi Liit ei leidnud 2005. hooajaks üksmeelt. Suurimaks probleemiks sai superkrossi ja ERK standard sarjade tehniliste tingimuste ühtlustamine.

EAL-i ja Eesti Rallikrossi Komitee (ERK) nägemus on, et nii väikeses riigis nagu Eesti, võivad olla erinevad sarjad, kuid tehnilised tingimused peavad olema kõigile võrdsed. "Eristele pakuti korduvalt võimalust tegeleda ka edaspidi superkrossi sarjaga EAL-iga koostöös. Kahjuks lükati meie pakkumine tagasi," nendib ERK esimees Tanel Kutsar.

"Tüliõunaks said sarjade tehnilised tingimused," ütleb Eiki Eriste (fotol). ERK soovis sarjade tehnilised tingimused ühtlustada, superkrossi sarja korraldaja aga ei olnud nõus rehvide "vabaks laskmisega" ega ka diferentsiaaliblokeeringute keelustamisega. Kutsari kinnitusel ei ole need ainsad erinevused.

"Tegin sarja sõitjate vahel küsitluse, keda ligi 60. Neist kaks kolmandikku ei olnud nõus rehvide vabakslaskmise ning difriblokkide keelustamise poolt. Lähtusin sellest ka rallikrossi komitee koosolekul," räägib Eriste.

"ERK idee on, et standard klassi ja superkrossi autod oleksid odavad, turvalised ja vastupidavad. Superkrossi tehnilised tingimused on aga koostatud nii, et auto ise tuleks suhteliselt kiire, kallis ja sellest lähtuvalt kahjuks ka laguneb rohkem. Kui auto kallile hinnale lisandub veel kohustus see auto ainult differentsiaali blokeeringu hinnaga maha müüa, siis ei ole see küll minu arvates võistleja huvidest lähtuvalt kehtestatud tingimus," räägib Kutsar. "Arvake ära, kes oksjoni raha endale saab? Äkki siin just peitubki iva, miks Eriste soovib autod eraldi sarjades hoida," pakub ERK esimees.

Eriste rõhub aga diferentsiaali blokeeringu temaatikale ja kinnitab, et selle kontrollimine on väga keeruline: "ERK standardi tehnilistes tingimuste projektis oli diferinsiaali kontrollimise kohta oktoobris klausel, et kontrollimisel kasutatakse mootori pöördeid kuni 1000 p/min ja vajadusel ka rohkem. Palusin seda toimingut lahti mõtestada, kuid tänaseni vastus puudub. Kui tehniline komisjon ei ole suuteline olukorda kontrollima ja vastavad seadmed või on toimingud arusaamatud, miks siis keelata? Samas aga osadel autodel on tehasest juba blokeering sees. Meie sarja stardis oli neid palju ja tuleb juurde, kas keelustame neil osalemise?"

"2004. aasta tingimustes oli tõesti sees, et blokeeringu kontrollimisel kasutatakse pöördeid 1000 p/min ja vajadusel ka enam. Põhjuseks oli, et tehniline komisjon blokeeringu uurimise käigus kellegi kallist mootorit laiali ei ajaks," selgitab Tanel Kutsar. "Tuleval aastal me segaduse vältimiseks pöördeid ei piira. Blokeeringute kontrollimine ei ole raske ja seda 2004. aastal tehti ning 2005. aastal jätkatakse," märgib Kutsar. "Tehasest lisatud blokeering on alati lisavarustus, seega on alati võimalus leida ilma lisata versioon," lisab ta.

Eriste ei näe mõtet ka rehvipiirangute kaotamisel: "Üks jooks korralike uusi krossirehve maksab 10 000 krooni, selle raha eest saab kaheksa komplekti taastatud rehve," märgib Eriste. "Kas hakkavad rahamehed eesotsas olema või rehvimüügiga tegeleva Tanel Kutsari äri kasvab?"

"Mina, Tanel Kutsar, müün jah rehve," tunnistab Kutsar. "Kuid Eiki Eriste unustab mainimata, et ka ta ise aktiivselt Masteri taastatud rehve müüb!"

"Aga väide, et võidusõidurehvid peab ostma 10 000 krooni eest, ei pea paika! Osta saab ka 4000 krooniga," tõrjub Tanel Kutsar Eriste väite rehvikomplekti kõrge soetamismaksumuse kohta. "Otsus on tingitud puhtalt turvalisuse tagamiseks. Kui enamus võistlejaid on purustanud ühel hooajal 2-9 rehvi, siis ei saa juttu olla ei ohutusest ega ökonoomiast. Lisaks kulub tänavarehv tunduvalt kiiremini, mis tähendab, et konkurentsis püsimiseks vaja osta igaks sõiduks uus rehv. Pealegi ei muuda me võistlusrehve kohustuslikuks ja iga mees, kes julgeb ja tahab, võib tänavarehviga edasi sõita."

Vastuolu tõttu ERK esimehe Tanel Kutsariga lasi Eriste möödunud kuul oma kuulumise nimetatud komiteesse peatada. Eriste hinnangul tuleks komitee esimees välja vahetada. "Loodan, et EAL-i juhatus arutab spordidirektori ja rallikrossikomitee esimehe pädevust neile usaldatud alas," on Eriste kriitiline.

"MTÜ Eesti Rallikross, mille eesotsas on Kutsar, korraldab võistlusi, kus autod sõidavad rajalt välja ja upuvad! Küsimusele, kas on mõtet teha võistlusi niisugusel ohtlikul rajal, vastati, et ennegi on neid seal uppunud ja upuvad ka tulevikus. Kas nii riskeeritakse võistlejate eludega? Sel aastal uppus kahe noore auto Vasalemma rajal," räägib Eriste.

"Sama orgaisaator korraldas samal rajal Põjamaade etapi NEZ autokrossis, mis aga arvestuses kirja ei läinud, sest rada ja korraldus ei vastanud nõuetele. Miks häbistati Eesti autosporti ja kes on süüdi?" esitab Eriste retoorilise küsimuse. "Kas aastal 2005 viib sama organisaator läbi võistlusi või reageerib EAL-i juhatus sellele?"

Erki Spordi president Eiki Eriste heidab muuhulgas EAL-ile ette, et nende panust Eesti autosporti ei hinnata. "Erki Sport korraldas sel aastal 22 võidusõitu ja oli kaasaaitajaks ühel. Osalejaid oli võistlustel üle kuuesaja ja pealtvaatajaid ligi seitseteist tuhat. On see arv EAL-i jaoks väike?" imestab ta.

"Kui superkrossi sari, sealhulgas võistlejate litsentsid, auto tehnilised kaardid, võistluste registreerimismaksud, registreerijalitsents, tõi sel aastal EAL-ile sisse 60 800 krooni ja sellest summast küsisime aastalõpu karikate ostmiseks raha, siis vastati, et sellist raha eelarves ei ole," lausus Eriste.

EAL-i aadressil lennutas Eriste veel nii mõnegi noole lendu: "Tahate teada, miks koostöö EAL-iga ei laabu? Kui esitame taotluse või avalduse, siis vastust ei saa. Ettepanek Eesti auto- ja rallkrossiradade edetabel teha lükati tagasi. Ettepanek veteranide litsentsitasu alandada lükati samuti tagasi. Kohtunike klassi tõstmise taotlusel neid inimesi lausa mõnitati!"

"Kui EAL-iga leppisime kokku TV ülekande teostamise meie võistluselt Tääksis ja mina lubasin kaaskorraldajatele, aga mida ei olnud oli nende lubadus, mina jäin häbisse," lisab Eriste.

Et vastuoludele EALi ja superkrossi karikavõistluste korraldaja vahel veel lõppu ei paista tulevat, lubab Eriste sarja korraldamist jätkata ilma EAL-i nõusoleku ja toeta. "Eesti seadused lubavad korraldada ka autovõidusõite, kui on tagatud võistlejate ja pealtvaatajate turvalisus, võistlused nõuetekohaselt registreeritud omavalitsustes, tagatud kiirabi ja päästeteenistuse kohalolek," ütleb ta.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia