Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
Villu Teearu
14. detsember 2005 12:49
Loe kommentaare (61)
Trüki lehekülg

Võistluste korraldajaid kummitab kohtunike nappus

 Foto: Rando Aav"Probleem eksisteerib," laiutab käsi Eesti Autospordi Liidu spordidirektor Priit Pallo ja nendib, et kohtunikke ei ole kusagilt võtta. Seni ei ole ühtegi üritust sel põhjusel ära jäetud, aga kuniks?

Kuigi võistlused toimuvad, on korraldajad peaaegu alati probleemi ees, sest puuduvad kvalifitseeritud kohtunikud. Korraldajate sõnul ei ole erandlik juhtum, kus võistluspäeva hommikul tuleb tõdeda, et kokkulepitud kohtunikebrigaadist jääb keegi tulemata ja võistluse toimumiseks tuleb raja äärest võtta mõni poisike, kellele tuleb selgeks teha lippude tähendused ja see kohtunikuametisse vannutada.

Kohtunikeprobleemidest on teadlikud kõik osapooled. Nii Eesti Autospordi Liit (EAL), korraldajad, kui ka võistlejad. "Isegi pealtvaatajad," nendivad nad. "Probleemiks on see, et praegustel noortel ei ole püsivust ja piisavalt kohusetundlikkust," räägib EAL tehnikakomitee esimees Antti Jermann. "Nad lubavad kohale tulla, aga ei tule ja panevad sellega tegelikult kahtluse alla terve võistluse toimumise."

"Probleeme on igal pool. Nii ringrajas, krossidel kui ka teistes sarjades," ütleb Priit Pallo. "Rallis on olukord kõige parem, sest seal on välja kujunenud oma kohtunikebrigaadid."

"EAL-il on rahalised vahendid olemas, et koolitada kohtunikke. Oleme teinud üleskutseid, et uued kohtunikud tuleksid, aga huvi on napp," nendib Pallo.

Eesti rallikrossi komitee (ERK) asutas aga ametikoha inimesele, kes hakkabki ainult kohtunike probleemidega tegelema. Tööd alustab uuel ametipostil Allan Arias. Esimene eesmärk on Ariase sõnul seatud kohtunike registri loomine, millesse üritatakse koondada võimalikult paljud kohtunikud, et korraldajatel oleks edaspidi valikuvõimalus.

Eelmisel aastal toimus tehnikaseminar, kus käis ka palju uusi kohtunikukandidaate, aga pärast seminari, nagu tõdes Arias, inimesi läbi helistades ja reaalselt tööle kutsumas, oli esialgne suur entusiasm asendunud passiivsusega ja võistlustele "vilistama tulnuid" võis kokku lugeda ühe käe sõrmedel.

Kohtunikeregistri loomine on vajalik ka seepärast, et praegu puudub EAL-il kohtunikest ülevaade. Klubid saavad välja anda kohtunike litsentse alates kolmandast kategooriast ja ei ole kohustatud nendest aru andma. Kõrgemate kategooriate kohtunikele annab litsentsid välja EAL ja nendest on ka parem ülevaade. Eelkõige on puudus lipukohtunikest, sest neid vajatakse kõige enam.

Veoautokomiteel on kohtunike napp kvalifikatsioon ja üleüldine kohtunike puudus samuti päevakorral. Komitees otsustati, et iga veokaetapi korraldaja otsib endale ise kohtunikebrigaadi ja nende koolitamiseks palutakse abi EAL-ilt, kellelt on olemas põhimõtteline nõusolek kahe seminari rahastamiseks.

Probleemi lahendamiseks on välja pakutud mitmeid variante. Allan Ariase sõnul võiks näiteks krossis lisaks piirkondlikult tegutsevatele kohtunikele eksisteerida ka ühtne kvalifitseeritud kohtunikebrigaad, mille korraldaja saaks endale soovi korral üritusele palgata.

Nii rallide kui krosside korraldamistega tihedalt seotud Aivar Partsi sõnul ei ole mõtet minna korraldaja kallale ja nõuda veel sellise lisakulutuse tegemist. Parts lausub: "Korraldajat ei tohi peetida! Me kaotame muidu needki tegijad, kes meil on."

Alternatiivse variandina pakub Parts välja, et igal võistlejal peaks kaasas olema igal võislusel üks kohtunik ja kui korraldajal on kohtunikest puudus, saab võistluse siiski ära peetud. "Võistlejatel on alati endal kaasas inimesi. Saaks neid ära kasutada," pakub Parts.

ERK esimees Hillar Kalam ei usu, et võistlejatele sellise lisakohustuse määramine olukorda lahendaks. Tema pakub välja, et iga registreerija saab endale võimaluse tuleva aasta registreerijalitsentsi tasu hooaja keskel alandada: "Idee on, et kui klubi võtab võistlusele, mis ei ole tema koduvõistlus, kaasa kaks kohtunikku, siis sellega saab registreerijatasust mingi summa alla. Siis ei ole klubi kohustatud omale kohtunikke koolitama, aga on meeldiv võimalus registreerijalitsentsi tasu, mis käesoleval aastal on 7500 krooni, odavamaks saada."
Artikli juurde
22.04.2024
Mārtiņš Sesks stardib Ford Puma Rally1 autoga kahel MM-etapil
Artikli juurde
24.04.2024
Rahvasprint sõidetakse Valge Daami ralli kiiruskatsel
Artikli juurde
23.04.2024
Romet Jürgenson jõudis juunioride MM-sarjas etapivõiduni
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
14.04.2024 13:09
Tarvastu karikas 2024/3.etapp (0)
31.03.2024 08:00
Kehala karikas 2024. 1.Etapp VIDEO (0)
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia