Kliki siia Kliki siia
Kas MM-sarja uus punktiarvestus teeb rallid põnevamaks?
Vasta | Tulemus
Saada teade
Partnerid
www.veoautodevaruosad.com
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia
rallifotod.eu
 
 
 
rally.ee
21. november 2003 4:11
Loe kommentaare (5)
Trüki lehekülg

Probleemid said alguse hea koostöö puudumisest

 Loe lisaks
Noorterallis võetakse kasutusele MRF-i rehvid

Rahvaspordis sel hooajal mõningad muutused

Rahvarallis pool hooaega läbi, pool hooaega ees

Vaivara rahvaralli jääb osavõtjate vähesuse tõttu ära

Rallisprint jääb ära, rahvaralli toimumine kahtluse all

Pandivere rahvaralli jääb ebasobivate ilmaolude tõttu ära

«Jälgin murega taas üleskerkinud diskussiooni rahvaspordist»

Lääne-Virumaal toimub kaks kompaktset rahvarallit

 Foto: Erakogu
15. novembril toimunud Tartu rahvaralli kiiruskatsete ärajäämine on tekitanud vastakaid arvamusi ning süüdistatud on nii EAL-i, noorte- ja rahvaspordikomiteed kui korraldajat. Tõenäoliselt on toimunust õppida aga kõigil.

Teatavasti lühendati rahvaralli "Tartu Sügis 2003" kiiruskatseid ning võistluse teine ring otsustati võistluspäeval ohutuskaalutlustele viidates ära jätta, kui sekkus Eesti Autospordi Liit (EAL) vastavalt rallimäärustikes antud volitustele.

Kui teave katsete lühendamise kohta anti võistlejaile vahetult ralli alguses, siis viimase kaheksa katse ärajäämise kohta jõudis info alles võistluspäeva jooksul. Nii publiku kui võistlejate leeri jagus viimaste katsete ärajätmise pooldajaid ja tuliseid vastaseid. Vaid ühes asjas tundusid pooled olevat samal meelel - info viimaste katsete väljajäämisest edastati liiga hilja.

Ohutusautol rada läbinud Marko Virkojat pani imestama asjaolu, et EAL tegi otsuse nö. viimasel minutil. "See on väga imelik, et EAL algul kohe midagi ei öelnud. Ma arvan, et hr Raide on neid katseid korduvalt läbi sõitnud ja tal oli ettekujutus olemas, mis seal sõitjaid ootab," lausus Virkoja.

EAL-i ametniku Priit Pallo sõnul võttis otsus võistluse muutmise kohta vastu EAL ohutusvaatleja koostöös žürii esimehega, kes töötasid määrustikes volituste piires. "Sõites rajal Eedo Raidega ja Margus Karjasega, tõendan, et tegime katsete ümberkorraldamiseks eeltööd, leidsime lühendatud variante, nende starte-finišeid. Ent mõeldu nullis õhutemperatuuri langemine miinus ühe - miinus kahe tasemele ja tekkinud libedus," lausus Pallo.

Reedel rada kirjutanud Marko Virkoja kinnitas, et tee oli siis kohati jääs. "Laupäevase kohta ma ei oska öelda. Esimese ringi katsetel mina küll mingit jääd ei märganud," märkis Virkoja.

Priit Pallo usub, et ka väljapakutud hädalahendused raja muutmisel oleksid olnud liialt ohtlikud. "Püüdsime koraldajat säästa, aga see ei õnnestunud. Sama töö oleks saanud toimetada palju varem, juba raja valikul," märkis Pallo. Ka kinnitas Pallo, et puudus mõistev koostöö korraldaja, alakomitee ja EALi sekretariaadi vahel.

"Nüüd ma ei saa enam aru, mis on ohtlik! Kas Kulbilohu katse oli pärast turvavaatleja kinnitust turvaline, kui seal pandi kaks katust," imestas võistluse juht Aivar Parts.

Vastulauseks võistlejate nurinale, et miks EAL kinnitas Tartu rahvaralli juhendi sellisel kujul, selgitas Priit Pallo, et EAL juhendeid ei kinnita. "Seda teeb korraldaja eelkõige finantspoole pärast. EAL registreeris võistluse tavakohaselt - olemas juhend alakomitees kooskõlastatuna ja maksud tasutud."

Pallo sõnul sai rada alakomitee poolt kaks nädalat enne võistlust ka kontrollitud. "Meenutuseks, et alakomiteel oli valikuid kaks - kas ärajäetud Roosta seeriavõistluse etapp asendada Tartuga esitatud rajal või jätta üks rahvaralli vähemaks. Juhatuse liikmetelt ja teistelt vaatlejatelt mitteametlik info ei eeldanud raja drastilisi muutusi," märkis Pallo. Tema sõnul hoiatati korraldajat korduvalt "ülepingutamise" eest.
"Pakutud võimalust lisada rajale kunsttõkkeid Mulgi Sügise eeskujul kasutati osaliselt ja vähe," lisas Pallo.

Võistluse juhi Aivar Partsi sõnul unustas turvavaatleja lihtsa tõsiasja, et kui pimedas toimunud katsetel olnuks kasutusel kunstlikud takistused, ei oleks see mitte riske maandanud vaid pigem vastupidi. "No milleks on vaja pimedas šikaane? Lisatakistused on ohuallikas, seda eriti pimedal ja märjal teel," ütles Parts.

"Ei ole võimalik aru saada rahvasprdialast autospordis, kus koolitamata harrastajale tänavasõiduautol antakse sportralli kiiruslegend ning saadetakse ta ohutusvarustuseta tavaautol puude vahele hüpetega kruusateedele," lausus Pallo, kelle arvates on suurim probleem hoopiski spordipoliitiline.

Ka ei ole ralli kulgemise osas üksmeelel võistlejad. Leidub nii neid, kes kiruvad tõsimeeli ärajäänud kaheksat katset, kui ka neid, kelle arvates ei sündinud poole võistluse ära jätmisest hullu midagi. Nullautodel rada kirjutanud meeste suust aga kõlas pigem EAL-i otsust toetavat juttu.

"Ma arvan,et see oli õige otsus, et teine ring ära jäeti. Muidugi väga suur tänu hr Partsile, kes üritas teha väga heatasemelist ja võistlejatele meelepärast rallit. Ma arvan, et enamusel puudus kogemus sõita legendi järgi pimedas. Muidugi tuleb ka see ükskord järgi proovida, aga need teed olid liiga keerulised. Ei usu, et keegi oleks ennast surnuks sõitnud aga lakse oleks küll olnud," rääkis Virkoja. Sportrallis Lada VFTS-il võistlev rallimees leidis, et kindlasti tuleks uuesti selline üritus korraldada ja Lõuna Eestis, aga teed tuleks valida aeglasemad.

Osalt E.O.S. ralli katsetega kattuvad rahvaralli katsed jätsid positiivse mulje VIP auto roolis olnud Martin Rauamile, ent ka tema sõnul võis ralli teise osa ära jätmine olla õige otsus.

Priit Pallo arvates ei maksaks Tartus toimunud võistluse katsete ärajäämisel süüdlasi otsida. "See on väärtuslik kogemus EAL-le. Piireületav katsetus, mis sunnib kiirendama vajalike otsuste tegemist, sunnib ümberhindama usaldustaset EAL struktuuride ja ka kogenud autosporditegijate ning EAL aparaadi vahel. Toimunud ralliosa võib saada eeskujuks edaspiditoimivale korrale. Õnnetunne tänaseni, et ei juhtunud raskeid avariisid, et me ei kommenteeri pressile ja kindlustusfirmale vigastuste või traagika tagajärgi," märkis Pallo.



Pahameeletorm võistlejate ridades


Mazdal võistelnud Rain Rannala ei lükka kogenud pilootide öeldut ümber: "Arvan, et see on EAL-i viga, et lasti läbi selline ralli, mis on kindlasti rahvaralli määrustega vastuolus. Härra Talis Perosti oli see inimene, kes juhendile alla kirjutas, kuigi ta poleks tohtinud seda teha. Ma olen nõus, et katsed olid mingil määral ohtlikud ja see sirge katse oli mõttetu, nii et ära jätmine tundus olevat õige otsus. Kuid et seda tehakse siis, kui juba ralli käib, on minu arust vale."

Sirje Potisepp (Nissan Micra): "Reedeõhtused esimesed muljed - oi kui õudne! Ja pime ja pimedad kurvid! Rada läbi sõidetud, legendi märkmed tehtud ja hotelli mindud, siis enam nii õudne ei tundunudki. Kuigi saime aru, et nendel lõikudel jääb meil väike tubli Micra vähe nõrgaks, ei olnud me sugugi nukrad. Ralli korraldus oli ju kõik normaalne. Ärevaks tegi see, et hommikul enne starti hakkasid n.ö. suust suhu levima kuulujutud, et keegid kõrgemalt poolt sõidavad rada läbi ja teevad ümberkorraldusi. Eks neid uudiseid levis kogu esimese ringi ajal erinevaid, seetõttu võin öelda, et tegelikult segas teadmatus. Kena oleks olnud, kui oleks kõigile teatatud, mis toimub ja millised on järeldused."

"Meil oli õhtuseks ringiks oma taktika välja mõeldud, seetõttu olime veidi
kurvad, kui teatati 1/2 päeva finišis, et teist poolt ei tule, võite auto ära parkida. Vaim oli valmis ikka veel sõitma! Naiste kõva eelis on vast see, et meil ei ole erilisi mõisaid jagada, seetõttu tundub, et sõidetakse
mõistusega rohkem, mitte toore jõuga," lausus Potisepp, kelle hinnangul on suurem osa sõitjaist siiski pettunud.

Lada Samaral võistelnud Tõnu Sepp peab rallit ideetasandil aasta parimaks ürituseks. "Katsed, mis jõudsid toimuda olid huvitavad. Kui nurinat teha, siis vast selle kohta, et 200 auto jaoks olid teed liiga pehmed ja seega stardikohad lagunesid ära. Teisalt, kui katsed oleksid olnud õige pikkusega, nagu nad olid ette nähtud, siis stardikoht oleks olnud kõval pinnasel ja poleks nii ära vast kraabitud."

"Mis puutub lisakatsete tühistamisele, siis see oli sulaselge ebaõiglus võistlejate suhtes. Endale aru andes võib kindlasti väita, et tegu oli ohtlike ja kohati liiga kiirete katsetega. Kui halva maigu jättis juurde
see, et ei leitud isegi mitte kompromissi. Oleks ju olnud võimalik kasvõi lühendada, aeglasemaks teha, mida iganes. Enamus võistlejaid oli
tublisti vaeva näinud ja raisanud tohutul hulgal raha pimeda sõidu jaoks, seega oleks pidanud EAL oma vaatluse tegema ikka tiba varem, enne võistlust ja oleks see jama ära jäänud. Igatahes võistlejad olid niipalju, kui kuulsin, kõik sügavalt pettunud," rääkis Sepp.

"Nüüd aga ootaks kiiremas korras, mida EAL võtab ette järgmiseks aastaks. Just tehniliste tingimuste ja võistlusmääruse osas. Siis teaks võtta seisukoha, mida autoga teha ja kas üldse teha. Kui asi taandub taas sinna vigursõidu ja täpsuslõikude poole, siis meie meeskond sellest kindlasti osa võtma ei hakka," märkis Tõnu Sepp.

EAL ametniku Priit Pallo sõnutsi on EAL tõepoolest edaspidiseks kehtestamas määruste muudatusi. "Selleks korraldatakse arutelud detsembri algul ja jaanuari lõpul. Ootame ettepanekuid eelkõige rahvaralliga tegelejatelt," lausus Pallo.

Janek Minkovski (Lada Samara) sõnul kulutati palju aega ning raha arvestades pimedaajal sõidetavate katsetega. "Ehitasime kaks ööpäeva autot, kulutasime tohutu aja ja ka finantsi ning ootasime väga pimedaid katseid. Sõit lõppes meil niigi bensiinivooliku vea tõttu halvasti, kuid me oleksime saanud jätkata ja sõita ka pimedas. Tegelikult ei ole kedagi otseselt süüdistada, eks süüdi ole mõlemad pooled. Kuid oleks tulnud leida mingi kompromiss, teha katseid lühemaks aeglasemaks, lükata kasvõi järgmisesse päeva," sõnas Minkovski.
Uudiste arhiiv
Artikli juurde
Subaru Forester 2,0 XE
Varasemad ülevaated
26.10.2023
Tootmiskombinaat Vihur (0)
09.10.2023
Saaremaa ralli 2023 (0)
19.09.2023
Lõuna-Eesti rahvaralli 16.09.23 (0)
Viimati lisatud albumid
Viimati uuendatud albumid
18.02.2024 20:21
Vidzemes Talvekarikas 2024 (1)
18.02.2024 07:49
Rahvaralli " Koeru talv 24" (0)
11.02.2024 19:27
Rally Sarma 2024 (1)
05.02.2024 01:29
Otepaa Talveralli 2024 (3)
22.01.2024 10:06
Rally Aluksne 2024 (4)
Vaata foorumiteemasid
 
Kliki siia
Kliki siia
Kliki siia